
Interview met Sam en Richard
1. Kende je de musical ‘Children of Eden’ al voordat je hier met Sempre Sereno aan begon?
Sam: Nee; heel kort en krachtig; ik had er nog nooit van gehoord.
Richard: Ja, in 2011 heb ik de show al gedaan met Musicalgroep Rits in Delft. Dat was tevens de meeste recente andere productie van ‘Children of Eden’ in Nederland.
2. Wat vind je het meest bijzondere aan het maakproces van ‘Children of Eden’ vanuit jouw rol?
Sam: Dat je er heel veel kanten mee op kan. Het is een abstract stuk dat daarom vrij geïnterpreteerd kan worden. Je wordt als regisseur niet gedwongen een bepaalde richting in te gaan. Vorig seizoen met ‘The Addams Family’ was dat heel anders. Hoewel je ook daar heel veel mee kan, is er meer een bepaalde verwachting, meer duidelijk wat je moet gaan doen. Bij ‘Children of Eden’ kunnen we linksom, we kunnen rechtsom. Er is veel vrijheid om onze eigen versie van ‘Children of Eden’ te creëren. Wat wij nu aan het maken zijn, is dan ook anders dan elke versie van ‘Children of Eden’ die ik tot nu toe gezien heb.
Richard: Wat het maakproces bijzonder maakt, is dat het stuk bijna doorgecomponeerd is. Dat betekent dat er bijna elk moment tijdens de show prachtige muziek is. Er is ook heel veel ensemblewerk. Ik vind het heel mooi om te kijken wat de aanwezigheid van ensemble qua zang toe kan voegen aan het totaalgeluid van de show. Buiten het ensemble dirigeer ik ook het orkest. We hebben wat aangepast en toegevoegd aan de partijen van het orkest om het een nog groter en symfonisch geluid te geven.
3. Wat is je favoriete moment in de musical?
Sam: We hebben de tweede akte nog niet gezet, dus dat is nog moeilijk te zeggen. Maar mijn favoriete moment uit de eerste akte is een heel emotioneel moment, namelijk wanneer Eva op zoek gaat naar Kaïn, haar zoon. Het zit origineel niet zo in de musical, maar we hebben dat zelf zo geïnterpreteerd en bedacht. De eerste keer dat we die scène aan de rest van de cast lieten zien, was iedereen in tranen.
Richard: Ik heb recent het nummer ‘Wolkenzeiler’ gerepeteerd met het orkest. Dat is voor mij een van de mooiste momenten uit de show. Yona laat op dat moment een duif los om land te vinden en geeft al haar hoop en liefde voor een betere wereld mee. De muziek op dat moment barst open en is echt prachtig.
4. Waarom mogen mensen deze voorstelling niet missen?
Sam: Het is een mooi stuk met een oud verhaal dat opnieuw wordt verteld. Daardoor voelt het minder heilig, maar juist toegankelijker en universeel. Gaat het iedereen aanspreken? Nee, dat niet. Maar het gaat wel iets heel bijzonders worden.
Richard: Het is een tijdloos verhaal over familie, de liefde die je geeft aan je kinderen en wat ons als mensen verbindt. En de muziek is gewoon echt zó zó mooi.